FORSIDEN OM MEG OPPSKRIFTER TRENING OG KOSTHOLD

Skrevet: 07.06.2015 13:22

Hei dere! Jeg blir ofte spurt hva jeg lager eller spiser når jeg ønsker å kose meg litt. Jeg har jo en ganske sunn og aktiv livsstil som gjør at jeg ikke spiser ferdigmat, kaker, snop osv fra butikken. Jeg er også veldig glad i lage mat og kaker fra bunnen av, som gjør at jeg har prøvd meg litt frem for å finne sunnere alternativer. 

Det er ofte mye sukker, hvetemel, tilsetningstoffer osv i vanlige bakevarer og mat generelt. I dag skal jeg vise dere noen eksempler på hvordan man kan gjøre en sukkerbombe om til et litt sunnere alternativ. 

 

Sjokoladekjeks  Original oppskrift: HER

Ingredienser

 5 dl Siktet Hvetemel ------------- Speltmel
 2,5 dl romtemperert smør------ Vita hjertego
 2,5 dl sukker ---------------------- Sukrin
 2 romtempererte egg
 1 ts vanlijesukker
 1 ts natron
 1ts salt
 200 gr god sjokolade ---------- 70% eller 86% sjokolade 


1. Bland sammen romtemperert smør og sukrin med mixmaster. 
2. Bland inn egg i røren.
3. Bland Speltmel, natron og salt sammen i en annen bolle. 
4. Hell litt og litt av melblandingen i smørblandingen, og bland.
5. Hakk opp sjokoladen i grove biter og bland inn i deigen.
6. Legg 1 toppet ts på en bakeplate om gangen.

Jeg har byttet ut hvetemel med spelt, Vita Hjertego som smør, sukker med sukrin og vanlig sjokolade med 70%. Smør er nok den vanskeligste ingrediensen å fjerne. Jeg har prøvd med olivenolje også men røren blir da for rennende.  Kjeksene er kjempegode! 



 

Vaffelkake

Når man lager vaffelkake er det ofte mye hvetemel, sukker og smør, dette bytter jeg ut med andre ingredienser. Jeg følger egentlig aldri en oppskrift når jeg lager vaffelkake, jeg blander sammen og sper ut med melk hvis det blir for tykt. De er alltid kjempegode! :)  

Ingredienser:

 1 dl Havregryn 
 2 dl Havremel eller Speltmel
 1-2 ts Steviosa
 litt salt
 1 ts bakepulver
 1-2 ss Proteinpulver, jeg bruker Herbalife sitt.
 3-4 egg
 1 ss olivenolje
 Melk/ vann til å spe ut blandingen.

1. Bland alt det tørre.
2. Bland deretter inn egg, olivenolje og melk. 
3. Stek og la hvile litt før du nyter vaflene dine med bær, pålegg eller det som måtte passe.






Jeg har ikke mel, sukker eller sjokolade liggende i kjøkkenskapene mine, som gjør det enklere for meg å ikke bruke produktene. Jeg har byttet alt ut med Speltmel, Havremel, Havregryn, Sukrin, Sukrin Gold, Steviosa, Sukrinmelis, Mandelmel osv. 

 

Senere kan jeg lage et innlegg om hvordan velge et sunnere alternativ for middagsretter. 

 

Ønsker alle en flott søndag  
 Molly-Melissa
 






hits